Rok 2019 už se přehoupl přes polovinu, takže můžeme s jistotou hodnotit, co v tomto roce hýbe gastronomickým světem a co už můžete rovnou vyzkoušet. Trendy v jídle se zdaleka netýkají jen jednotlivých potravin a jejich inovativních kombinací, ale jsou nahlížené z globálnější perspektivy.
Udržitelnost a lokální výroba
Zásadním tématem, které hýbe téměř všemi obory, je téma udržitelnější a lokálnější gastronomie. Pro čím dál tím více lidí je vzdálenost produkce a zpracování výrobku při výběru na prvním místě a výrobci se jim snaží vyjít vstříc. Neustále stoupá popularita farmářských trhů a vznikají nové a nové lokální značky potravin. Konzumenti nevyužívají jídlo jako pouhý pohon či zážitek, ale také jako hlas, kterým mohou podpořit výrobce, kterým důvěřují a směřovat produkci určitým směrem.
Autentické náhražky masa
Ruku v ruce s udržitelností jde problematika produkce a nadprodukce masa. Lidí, kteří přestali jíst živočišné výrobky nebo omezili maso, stále přibývá, velké společnosti a společenští lídři jako je Bill Gates si ovšem uvědomují, že toto není cesta, která by ovlivnila společnost jako celek. Proto investují do výzkumu laboratorně vyrobené autentické náhražky masa nebo rostlinných alternativ, které zapůsobí i na masožravce a mají potenciál posunout průmysl od problematické masné výrobě k rostlinné, která bude schopná nasytit stále se rozrůstající populaci. První takovou autentickou alternativu můžete zakoupit už i v Česku.
Netradiční spojení chutí
Nové kombinace potravin vznikají každoročně. Začínají jako výstřelek extravagantního kuchaře, ale často se postupně probojují i do běžné distribuce. Před pár lety se takto začaly objevovat zmrzliny s originálními příchutěmi jako bazalková nebo parmazánová, letos se bezkonkurenčně ujalo vedení černé uhlí. Pro své “detoxikační” účinky a především efektní přebarvení jídla na černo se přidává nejen do zmrzlin, ale také do kávových nápojů, polev na dorty, burgerových briošek či smoothies.
Pokračuje trend másel ze všech možných typů ořechů, semínek a jejich kombinací. Pouze s arašídovým máslem už byste nyní byli za zenitem, aktuálně jsou v módě především ořechová másla s nejrůznějším poměrem tmavé, bílé i červené čokolády a másla ze semínek, kromě známé tahini také z dýňových, konopných a v zahraničí dokonce melounových.
Boření mýtů o vnímání sladkých a slaných pokrmů má v trendech své místo i pro letošní rok. Ať už se jedná o zmiňované zmrzliny, čokoládový hummus nebo saláty netradičních kombinací zeleniny a ovoce, nuda rozhodně není na místě.
Cukrfree
Vlny diet a snižování cukrů v potravinách tu byly vždycky. Nyní však nabývá na popularitě stravování zcela bez cukrů, takzvaně cukrfree vaření. Cukrů je všude kolem nás stále spousta a na trh stále přibývají nová a nová alternativní sladidla, která slibují “zdravější” slazení, ve většině případů se ale od cukru příliš neliší. Jedním z trendů roku je proto redukovat cukr úplně a naučit se vnímat přirozenou chuť potravin.
Červená čokoláda
O novém druhu čokolády se mluvilo již v roce 2017, kdy byl oficiálně představený v Šnaghaji švýcarskou firmou Callebaut. Nyní si ale prorazila cestu i k široké veřejnosti a nejrůznější výrobky z ní můžeme ochutnat i u nás. Čtvrtý druh čokolády má o něco lehčí chuť s ovocným nádechem.
Návrat k domácí výrobě
Spotřebitelé se také čím dál tím raději vrací k počátku a sami zkoušejí, jak se co vyrábí. Mnoho z potravin, které by dříve lidi nenapadlo získat jinak než ze supermarketu, si nyní v duchu zero waste životního stylu vyrábí sami doma. Tento trend souvisí s uvědomělým spotřebitelstvím a zvyšujícími se požadavky na kvalitu a ověřený původ potravin.